Příčiny a nebezpečí mikrospánku
Asi nikoho nepřekvapí, že jednou z nejčastějších příčin vážných dopravních nehod je mikrospánek. Stačí pár sekund a důsledky mohou být nedozírné. Přestože je mikrospánek zrádným nepřítelem nejen řidičů, dá se proti němu poměrně efektivně bojovat. Ať už jste dopady mikrospánku zažili na vlastní kůži, nebo chcete jeho riziko snížit na minimum, následující řádky jsou právě pro vás – dozvíte se, co mikrospánek vlastně je, jaké jsou jeho projevy a příčiny, či jak mu efektivně předcházet.
Co je to mikrospánek?
Jak napovídá jeho název, mikrospánek je krátká epizoda spánku trvající méně než třicet sekund. Často je mikrospánek dokonce natolik krátký – některé odborné zdroje uvádějí pouhých patnáct sekund (1) – že si ho ani my sami či naše okolí nejsme vědomi. Bohužel pokud i takto krátký mikrospánek přijde ve špatnou chvíli, může vyústit v závažnou dopravní nehodu či jinou rizikovou situaci.
Jedním z důvodů, proč je mikrospánek na první pohled prakticky „neviditelný“, je především fakt, že může probíhat i s otevřenýma očima (2) – ač se tak našemu okolí, tedy například spolujezdci v autě, může zdát, že jsme plně vzhůru a sledujeme cestu, ve skutečnosti nejsme schopni v případě nebezpečí okamžitě zareagovat. Mozek zkrátka v epizodě mikrospánku bez ohledu na to, či máme či nemáme zavřená víčka, zpracovává externí informace jinak než obvykle.
Co se děje v mozku během mikrospánku?
Pokud bychom se měli na procesy, které se dějí v mozku během mikrospánku, podívat detailněji, zaměřit se musíme primárně na mozkové vlny, které vznikají díky elektrické aktivitě neuronů. Pomocí měření pomocí EEG bylo zjištěno (3), že mozkové vlny během mikrospánku značně zpomalují, což ukazuje právě na sníženou aktivitu mozku. Na druhou stranu magnetická rezonance během mikrospánku ukázala, že celá řada částí mozku, které jsou v průběhu běžného spánku neaktivní, zůstává při mikrospánku v normální činnosti. Mikrospánek je tak stavem na pomezí spánku a bdění.
Projevy mikrospánku
Jak již bylo řečeno, ač si nejčastěji mikrospánek spojujeme se zavřením očí, existují případy, kdy mikrospánek probíhá i s otevřenýma očima. Poměrně jasným ukazatelem je také tzv. „tlučení špačků“, tedy charakteristické kývání hlavou. Varovným signálem může být také časté zívání a nadměrné mrkání.
Jelikož ani tento projev se nemusí vždy objevit (zejména pak u extrémně krátkých epizod mikrospánku), nápovědou o mikrospánku nám tak může být spíše celkový pocit dezorientace či těžkých, klížících se víček. Externí pozorovatel (například spolujezdec v autě) si může také všimnou pomalejšího pohybu očí nebo nepřirozeného rozšíření zornic.
Nebezpečné důsledky mikrospánku
Asi je zřejmé, že největší riziko mikrospánek představuje především za volantem auta, zejména pak při jízdě ve vysoké rychlosti po dálnici. Ohrozit však může také celou řadu profesí, od obsluhy těžké techniky po výkon náročné operace. Mikrospánek zkrátka představuje nebezpečí v každé situaci, která vyžaduje maximální soustředění a koncentraci.
Nejčastější příčiny mikrospánku
Poměrně jasná je i samotná příčina mikrospánku. V drtivé většině případů stojí za mikrospánkem vyčerpání a únava, případně také monotónní činnost, která nás takříkajíc uspává – typicky právě jízda po dálnici. Z hlediska únavy může souviset jak se spánkovou deprivací a nevyspáním, tak narušením spánkového cyklu.
Přestože mikrospánek se nevyhýbá nikomu, obzvláště náchylní jsou zejména osoby pracující na noční směny, řidiči na dlouhých trasách, případně osoby trpící spánkovou poruchou, nespavostí či obstrukční apnoe. Zvýšené riziko mikrospánku se týká také lidí s nadváhou, vysokým krevním tlakem či cukrovkou. Pozor však dejte také v případě, že nepatříte do žádné z rizikových skupin, ale například vyrážíte na dlouhou cestu po vydatném obědě, kdy na člověka chtě nechtě jde ospalost. Rizikem je také spánkový dluh.
Jak předcházet mikrospánku
Nabízí se samozřejmě otázka, jak mikrospánku co nejúčinněji předcházet. V prvé řadě bychom se neměli rizikovým situacím, jako je usednutí za volant či obsluha stroje, vystavovat v případě nadměrné únavy a vyčerpání. Na pozoru se mějte zejména v případě, že trpíte poruchami spánku, spánkovou deprivací či máte jiné problémy se spaním. Pokud vás čeká dlouhá cesta, neváhejte v průběhu pravidelně zastavit a dopřát si alespoň pár minutový spánek. Proč spíme? Existuje 7 nejdůležitějších důvodů.
Z hlediska mikrospánku za volantem jsou v současné době velice populární nejrůznější systémy a bezpečností asistenti, kteří dokáží vysledovat a snížení pozornosti řidiče, a předejít tak potenciálně nebezpečné situaci. Přestože se nejedná o stoprocentně účinnou metodu, bezpochyby se jedná o skvělý bezpečností prvek, který zachránil život už nejednomu řidiči.
Pokud však vaše auto speciální systém proti mikrospánku nemá, nezatracujte ani staré dobré způsoby, jak bojovat s únavou za volantem – kávu , otevřené okénko či puštěné rádio. Pokud jedete se spolujezdcem, požádejte ho, ať udržuje vaši pozornost a bdělost živou konverzací. Ačkoliv, možná by vás zajímalo, že káva a spánek k sobě nepatří.
Je třeba mikrospánek řešit s lékařem?
Vzhledem k tomu, že mikrospánek není sám o sobě nebezpečný – riziko spočívá v samotné situaci, kdy se objeví – není zpravidla nutné ho nijak řešit lékařem; stačí dostatečný odpočinek a plánovaní cesty. Konzultace s lékařem je naopak na místě, pokud za mikrospánkem, respektive únavou a vyčerpáním, stojí dosud neřešená spánková porucha či nespavost.